Museumplus reis is afgelast.

geen plaatje beschikbaar Op 13 maart 2020 bereikte ons het bericht van Elise van Schaik, Projectmedewerker van MuseumPlus Bus. "In lijn met de landelijke maatregelen rijdt De Museum Plus Bus tot en met vrijdag 3 april a.s. niet. Onze excuses voor het ongemak. Door stil te blijven staan nemen we onze verantwoordelijkheid voor de gezondheid van onze deelnemers, vrijwilligers en chauffeurs en hopen we bij te dragen aan het tegengaan van verdere verspreiding van het Coronavirus. Wij zullen onze uiterste best doen u later in het jaar een nieuw aanbod te doen voor een uitstapje, maar kunnen daar op dit moment nog geen garanties over geven. Op zijn vroegst zullen wij u in de maand juli opnieuw mee kunnen nemen. Wij van de Seniorenvereniging Kanaalzone zullen het uiteraard aan de deelnemers laten weten als er een vervangend uitstapje van de MuseumPlus bus georganiseerd wordt.

Bingo tot nader order afgelast.

geen plaatje beschikbaar De Halle is inmiddels wel weer open, maar de 1,5 meter maatregel is nog van kracht.
In augustus wordt er opnieuw vergaderd door bestuur en vrijwilligers van SVK. Dan wordt er overlegd of en hoe we op een veilige manier onze activiteiten kunnen hervatten.

Voorbije Activiteiten

Fietstocht.

geen plaatje beschikbaar Op woensdag 3 juli j.l. stond onze fietstocht op het programma. Alhoewel het ’s ochtends wel aan de frisse kant was, werd het wat later toch een prima fietsweertje. In totaal noteerden we 225 deelnemers. De ontvangen complimenten over de route welke we na afloop ontvingen deden ons goed en de gratis wafel welke men ontving liet men zich goed smaken. Eén van de deelnemers vond het jammer dat de krokussen welke men begin dit jaar had geplant niet meer zichtbaar waren. Dat had volgens hem de route langs het traject van de Dodendraad nog prachtiger gemaakt. Samengevat: het was een prachtige dag welke ons als organisator veel voldoening gaf.
Uiteraard zou zo'n dag niet mogelijk zijn zonder de hulp van onze vele vrijwilligers. Alle vrijwilligers die hun steen(tje) hebben bijgedragen worden van harte bedankt!

Busreis naar Antwerpen

In 2018 ging de busreis in het najaar naar Antwerpen. We kunnen wederom terugzien op een plezierige reis. We kregen het weer dat we verdienden en zeker tijdens de rondvaart door de Antwerpse haven was dat een prettige bijkomstigheid. We bezochten ’s middags het Red-Star Line museum. Dat was pas helemaal gerenoveerd en zag er prachtig uit. We kregen een indruk onder welke (soms erbarmelijke) omstandigheden miljoenen mensen naar Amerika en Canada vertrokken, in de hoop daar een beter leven te kunnen opbouwen (komt u dat verhaal in deze tijd ook zo bekend voor?). We mochten nog een uurtje in Antwerpen rondlopen, maar de meeste vermoeide lijven zochten een zonnig terras op. Toch wisten twee dames in dat uurtje nog een fraaie handtas te scoren. Die kunnen er van de winter tegen! De dag werd met een goede maaltijd afgesloten in Huyze Zorgvliet te Sint Niklaas. Goed om te weten: alle gemeentelijke musea in Antwerpen zijn op de laatste woensdag van de maand gratis te bezoeken. Dit museum valt daar ook onder.

geen plaatje beschikbaar

De gezellige fietstocht van 16 juni.

Omdat er op deze zaterdag heel veel andere activiteiten in de regio georganiseerd waren was het zeker niet heel druk, maar onze leden waren lovend over de route. (Sommigen zeiden zelfs dat ze stukken van de omgeving gezien hadden die voor hen helemaal nieuw waren). Het was een fijne dag, met lekker droog weer, en vele gezellige gesprekken aan de ronde tafel in de Halle. Jaap Overdulve heeft opnieuw leuke foto's gemaakt. Hier kunt u ze bekijken.

geen plaatje beschikbaar

Verslag van de busreis van 15 mei naar Westhoek.

Op dinsdag 15 mei jl. maakten we een busreis naar de Westhoek in België. Een streek met een rijke historie, onlosmakelijk verbonden met de gebeurtenissen in de 1e Wereldoorlog (De Grote Oorlog). De bus zat helemaal vol. We hadden een vakkundige chauffeur. Naast hem zat de gids. Deze man vertelde enthousiast over alles wat er te zien was en hij zorgde met zijn uitleg ook voor verdieping. Het was al lang geleden dat ik zoveel belangwekkende informatie over me heen gestrooid kreeg. Wat een bevlogen mens! En een dergelijke reis is sterk afhankelijk van de gids, daar valt of staat alles mee. En het stond als een huis! We hebben heel wat kunnen bewonderen. We bezochten de Britse begraafplaats Tyne Cot, maar ook de Duitse begraafplaats in Vladslo, met de bekende beeldengroep “Het treurende ouderpaar” van Käthe Kollwitz. Maar wat een verschil in sfeer tussen de Engelse begraafplaatsen en dit Duitse oorlogskerkhof. We volgden een stuk langs de IJzer en hielden even stil bij de Dodengang. Daarvoor hielden we halt bij de IJzertoren. De chauffeur zag ook kans ons door de Menenpoort te loodsen, met daarin de namen van zo’n 55.000 vermisten gebeiteld. Onvoorstelbaar….
We bezochten verder Hill 62, ook indrukwekkend. Gelukkig was er ook een wat luchtiger onderdeel: we bezochten koekjesfabriek Jules Destrooper en werden daar op een geestige manier rondgeleid. Niemand kwam ongeschonden langs het winkeltje. Na het bezoek woog de bus heel wat kilootjes zwaarder…. Natuurlijk werd de inwendige mens niet vergeten. ’s Morgens kregen we koffie met een koek waar je niet overheen kon kijken. De lunch bestond uit drie ruimbelegde broodjes en deze dag werd afgesloten met een smakelijk diner. Jawel, het was een vermoeiende dag, maar een dag waarop een ieder met plezier zal terug kijken.
Rien de Regt.

geen plaatje beschikbaar

Het was druk op de jaarvergadering.

18 April was een uitzonderlijk warme dag. De zon scheen uitbundig, het was heel warm in de Halle, maar toch zat de zaal vol. Onder het genot van een kopje koffie of thee met gebak werden eerst de verenigingszaken afgehandeld. Jannie de Roose werd herkozen. Anneke Langen werd benoemd als lid van het bestuur en als secretaris. De kascommissie rapporteerde dat de boeken voor het jaar 2017 goedgekeurd zijn. De voorzitter keek terug op het verenigingsjaar 2017 en we herdachten met een minuut stilte de leden die overleden waren. De voorzitter bedankte de bestuursleden en de vrijwilligers voor het vele werk dat elke keer weer door hen wordt verzet. Mevrouw Tannie van de Velde werd deze keer extra in het zonnetje gezet, omdat ze al jaren onze Nieuwsbrief in Terneuzen bij de leden in de brievenbus stopt. Toen was het tijd voor de lunch. Jetty had drie grote pannen heerlijke tomatensoep met heel veel balletjes gemaakt, wel rond de 500, en het was Jannie weer gelukt om ast in te slaan voor op het brood. Ondanks de warmte werd er smakelijk gegeten en er bleef niet veel over. Een van onze leden, Gea Trapman, trad een aantal keren op met een groot repertoire accordeon- liedjes. Dat zorgde gelijk voor een gezellige ambiance. Na de lunch was het griezelen met Piet Scheerders en Hans van Bellen. Piet vertelde over spraakmakende moordzaken uit de streek van rond de 19de eeuw. Van de duiveljager uit Koewacht die zijn vrouw mishandelde en vermoordde en die de laatste ter dood veroordeelde was in Zeeland. Hij vertelde over “De ijzingwekkende moord in Clinge”, een crime passionel en ten slotte de droevige historie van “het Moordhof.” Deze moorden hadden toendertijd zoveel teweeg gebracht dat er over verteld werd. Niet maar ene keer, maar iedere keer weer als mensen samen waren. De beste manier om dit te onthouden was er een lied van te maken op simpele melodie, zodat het meegezongen kon worden. Piet en Hans vertolkten deze liedjes op gevoelige wijze en er werd volop meegezongen. Het was een zeer geslaagde jaarvergadering en het was fijn om elkaar weer te zien en bij te praten. De foto's van deze middag zijn gepubliceerd op de foto-pagina.

10 januari 2018: Nieuwjaarsborrel en optreden Sonja & Jolanda

Op deze woensdagmiddag was er een gezellig samenzijn in De Halle te Axel. De voorzitter opende de bijeenkomst, en er was koffie, thee en gebak. Daarna werd de splinternieuwe website van onze vereniging gepresenteerd.

De middag werd opgeluisterd door het optreden van Sonja en Jolanda met hun show "De tijd van toen". Het was een heerlijke interactieve meezing- en luistervoorstelling met liedjes van toen. We hebben zo gelachen.
Na afloop was er voldoende tijd voor gezellig napraten, en werden de prijzen van de verloting uitgereikt.

De foto's van deze middag zijn gepubliceerd op de foto-pagina.