Donderdag 7 november: Bowlen in de Bourgondiër.

geen plaatje beschikbaar De bijdrage voor leden bedraagt € 15,00 p.p., voor niet-leden € 25,00. Er zijn tien banen beschikbaar, op elke baan kunnen er 6 mensen spelen.
We beginnen om 14.00 uur met koffie/thee met appeltaart, daarna bestaat de mogelijkheid om 1½ uur te bowlen. Verdere consumpties op deze middag zijn voor eigen rekening.
Het is de bedoeling dat u met eigen vervoer naar de Bourgondiër komt.
Wellicht is het mogelijk om nog iemand mee te nemen, zodat we met zo weinig mogelijk auto’s moeten rijden (carpoolen). Mocht u onverhoopt toch vervoer nodig hebben, laat het dan even weten aan Rien de Regt, telefoonnummer 06-51084943. Dan dragen wij er zorg voor dat u de Bourgondiër toch kunt bezoeken. En uiteraard wordt u na afloop ook weer naar huis gebracht. Aanmelden via dit formulier.
Het verschuldigde bedrag kunt u storten op rekeningnummer NL15RABO 0314082972 t.n.v. SVK onder vermelding van “bowlen”.

21 november: Feestmiddag in de grote zaal van de Halle

geen plaatje beschikbaar Op donderdag 21 november organiseert Seniorenvereniging Kanaalzone een feestmiddag in de Grote Zaal van de Halle, Axel. Aanvang 13.30, zaal open 13.00.
Trio Muzikaal Theater verzorgt een wervelend optreden met een muzikale reis rond Europa: een bezoek aan het Parijs van Edit Piaff, of Londen met Vera Lynn, de mandoline in Nicosia, Sirtaki in Griekenland, een zwarte zigeuner ergens in Zuid Europa, of Heidi jodelend in Tirol, de kou in Rusland en nog vele andere bekende plaatsen. Kortom: Europa in vogelvlucht aan boord van de muzikale bus met een vele verschillende instrumenten en koffers vol bijpassende kleding. Toegang gratis voor leden, niet-leden betalen 10 euro. Koffie/thee met lekkers, drankje en borrelhapje inbegrepen. Als u zich aanmeldt als lid is de toegang tot de feestmiddag gratis en kunt u ook meedoen met het najaarsdiner hieronder. In 2020 betaalt u €25,00, partners betalen €15,00. (Kijk hier voor meer informatie). Aanmelden voor de feestmiddag via dit formulier.

13 december: najaarsdiner in de Halle, Axel.

alleen voor leden

geen plaatje beschikbaar Vrijdag 13 december in de Halle, Axel wordt u uitgenodigd voor een gezellige avond in kerstsfeer met een Chinees buffet, twee rondjes gratis bingo en een leuke verloting met mooie prijzen, georganiseerd in de foyer van “de Halle” in Axel. Aanvang: 17.00 uur. Einde: 22.00 uur.
De prijs van de loten is zoals altijd: vier loten voor een euro.
Het menu voor deze avond wordt verzorgd door restaurant Moy Fa en is als volgt samengesteld: we starten met Kantonese loempiaatjes, uitgeserveerd aan tafel. Hierna volgt het Chinees buffet. Dit heerlijke buffet bestaat uit de volgende gerechten: Babi Panggang * Kipfilet met kerriesaus * Foe Yong Hai * Tjap Tjoy met vlees * Saté in pindasaus * Bami * Nasi goreng * Atjar – kroepoek – sambal. *** Dessert. *** Als afsluiting van deze avond kunt u nog genieten van een kopje koffie/thee. De kosten voor dit heerlijke diner bedragen slechts € 35,00 p.p. Deze prijs is inclusief twee consumptiebonnen. Deze bonnen mogen gebruikt worden voor koffie/thee, frisdrank, wijn, Heineken of Jupiler. Omdat deze avond alleen voor leden is, kunt u zich ditmaal niet aanmelden via de website.
Het aanmeldformulier vindt u in nieuwsbrief 6.
Wilt u lid worden? Informatie vind u hier.

Bingo.

Iedere vierde vrijdag van de maand organiseert Seniorenvereniging Kanaalzone een gezellige bingomiddag:

22 november, 11 december kerstbingo.

geen plaatje beschikbaar Er zijn iedere bingo leuke prijzen te winnen en u bent van harte welkom. Heeft u niet gewonnen dan heeft u toch een gezellige middag gehad.
De zaal is open om 13.00 uur.
De bingomiddag begint om 13.30 uur en eindigt om 16.00 uur (i.v.m. taxivervoer).

Bingokaarten kosten € 1,50 per stuk (7 ronden); prijs koffie/thee met iets lekkers erbij: € 1,00.

De Belastingservice

geen plaatje beschikbaar De Belastingsservice bestaat uit een team van belastinginvullers die helpen bij het invullen van belastingaangiften en het aanvragen/wijzigen van Toeslagen. Op 19 maart 2019 is er een invuldag voor onze leden belegd in de Halle. Informatie hierover vindt u in de nieuwsbrief van januari 2019.
Na deze invuldag kunt u eventueel altijd nog contact opnemen met ons ombudsteam: telefoonnummer 0115-565027, 06-40256578. Zo mogelijk zullen zij u dan verder op weg helpen.
Deze gratis service is alleen voor leden van de Seniorenvereniging Kanaalzone.

Voorbije Activiteiten

Fietstocht.

geen plaatje beschikbaar Op woensdag 3 juli j.l. stond onze fietstocht op het programma. Alhoewel het ’s ochtends wel aan de frisse kant was, werd het wat later toch een prima fietsweertje. In totaal noteerden we 225 deelnemers. De ontvangen complimenten over de route welke we na afloop ontvingen deden ons goed en de gratis wafel welke men ontving liet men zich goed smaken. Eén van de deelnemers vond het jammer dat de krokussen welke men begin dit jaar had geplant niet meer zichtbaar waren. Dat had volgens hem de route langs het traject van de Dodendraad nog prachtiger gemaakt. Samengevat: het was een prachtige dag welke ons als organisator veel voldoening gaf.
Uiteraard zou zo'n dag niet mogelijk zijn zonder de hulp van onze vele vrijwilligers. Alle vrijwilligers die hun steen(tje) hebben bijgedragen worden van harte bedankt!

Busreis naar Antwerpen

In 2018 ging de busreis in het najaar naar Antwerpen. We kunnen wederom terugzien op een plezierige reis. We kregen het weer dat we verdienden en zeker tijdens de rondvaart door de Antwerpse haven was dat een prettige bijkomstigheid. We bezochten ’s middags het Red-Star Line museum. Dat was pas helemaal gerenoveerd en zag er prachtig uit. We kregen een indruk onder welke (soms erbarmelijke) omstandigheden miljoenen mensen naar Amerika en Canada vertrokken, in de hoop daar een beter leven te kunnen opbouwen (komt u dat verhaal in deze tijd ook zo bekend voor?). We mochten nog een uurtje in Antwerpen rondlopen, maar de meeste vermoeide lijven zochten een zonnig terras op. Toch wisten twee dames in dat uurtje nog een fraaie handtas te scoren. Die kunnen er van de winter tegen! De dag werd met een goede maaltijd afgesloten in Huyze Zorgvliet te Sint Niklaas. Goed om te weten: alle gemeentelijke musea in Antwerpen zijn op de laatste woensdag van de maand gratis te bezoeken. Dit museum valt daar ook onder.

geen plaatje beschikbaar

De gezellige fietstocht van 16 juni.

Omdat er op deze zaterdag heel veel andere activiteiten in de regio georganiseerd waren was het zeker niet heel druk, maar onze leden waren lovend over de route. (Sommigen zeiden zelfs dat ze stukken van de omgeving gezien hadden die voor hen helemaal nieuw waren). Het was een fijne dag, met lekker droog weer, en vele gezellige gesprekken aan de ronde tafel in de Halle. Jaap Overdulve heeft opnieuw leuke foto's gemaakt. Hier kunt u ze bekijken.

geen plaatje beschikbaar

Verslag van de busreis van 15 mei naar Westhoek.

Op dinsdag 15 mei jl. maakten we een busreis naar de Westhoek in België. Een streek met een rijke historie, onlosmakelijk verbonden met de gebeurtenissen in de 1e Wereldoorlog (De Grote Oorlog). De bus zat helemaal vol. We hadden een vakkundige chauffeur. Naast hem zat de gids. Deze man vertelde enthousiast over alles wat er te zien was en hij zorgde met zijn uitleg ook voor verdieping. Het was al lang geleden dat ik zoveel belangwekkende informatie over me heen gestrooid kreeg. Wat een bevlogen mens! En een dergelijke reis is sterk afhankelijk van de gids, daar valt of staat alles mee. En het stond als een huis! We hebben heel wat kunnen bewonderen. We bezochten de Britse begraafplaats Tyne Cot, maar ook de Duitse begraafplaats in Vladslo, met de bekende beeldengroep “Het treurende ouderpaar” van Käthe Kollwitz. Maar wat een verschil in sfeer tussen de Engelse begraafplaatsen en dit Duitse oorlogskerkhof. We volgden een stuk langs de IJzer en hielden even stil bij de Dodengang. Daarvoor hielden we halt bij de IJzertoren. De chauffeur zag ook kans ons door de Menenpoort te loodsen, met daarin de namen van zo’n 55.000 vermisten gebeiteld. Onvoorstelbaar….
We bezochten verder Hill 62, ook indrukwekkend. Gelukkig was er ook een wat luchtiger onderdeel: we bezochten koekjesfabriek Jules Destrooper en werden daar op een geestige manier rondgeleid. Niemand kwam ongeschonden langs het winkeltje. Na het bezoek woog de bus heel wat kilootjes zwaarder…. Natuurlijk werd de inwendige mens niet vergeten. ’s Morgens kregen we koffie met een koek waar je niet overheen kon kijken. De lunch bestond uit drie ruimbelegde broodjes en deze dag werd afgesloten met een smakelijk diner. Jawel, het was een vermoeiende dag, maar een dag waarop een ieder met plezier zal terug kijken.
Rien de Regt.

geen plaatje beschikbaar

Het was druk op de jaarvergadering.

18 April was een uitzonderlijk warme dag. De zon scheen uitbundig, het was heel warm in de Halle, maar toch zat de zaal vol. Onder het genot van een kopje koffie of thee met gebak werden eerst de verenigingszaken afgehandeld. Jannie de Roose werd herkozen. Anneke Langen werd benoemd als lid van het bestuur en als secretaris. De kascommissie rapporteerde dat de boeken voor het jaar 2017 goedgekeurd zijn. De voorzitter keek terug op het verenigingsjaar 2017 en we herdachten met een minuut stilte de leden die overleden waren. De voorzitter bedankte de bestuursleden en de vrijwilligers voor het vele werk dat elke keer weer door hen wordt verzet. Mevrouw Tannie van de Velde werd deze keer extra in het zonnetje gezet, omdat ze al jaren onze Nieuwsbrief in Terneuzen bij de leden in de brievenbus stopt. Toen was het tijd voor de lunch. Jetty had drie grote pannen heerlijke tomatensoep met heel veel balletjes gemaakt, wel rond de 500, en het was Jannie weer gelukt om ast in te slaan voor op het brood. Ondanks de warmte werd er smakelijk gegeten en er bleef niet veel over. Een van onze leden, Gea Trapman, trad een aantal keren op met een groot repertoire accordeon- liedjes. Dat zorgde gelijk voor een gezellige ambiance. Na de lunch was het griezelen met Piet Scheerders en Hans van Bellen. Piet vertelde over spraakmakende moordzaken uit de streek van rond de 19de eeuw. Van de duiveljager uit Koewacht die zijn vrouw mishandelde en vermoordde en die de laatste ter dood veroordeelde was in Zeeland. Hij vertelde over “De ijzingwekkende moord in Clinge”, een crime passionel en ten slotte de droevige historie van “het Moordhof.” Deze moorden hadden toendertijd zoveel teweeg gebracht dat er over verteld werd. Niet maar ene keer, maar iedere keer weer als mensen samen waren. De beste manier om dit te onthouden was er een lied van te maken op simpele melodie, zodat het meegezongen kon worden. Piet en Hans vertolkten deze liedjes op gevoelige wijze en er werd volop meegezongen. Het was een zeer geslaagde jaarvergadering en het was fijn om elkaar weer te zien en bij te praten. De foto's van deze middag zijn gepubliceerd op de foto-pagina.

10 januari 2018: Nieuwjaarsborrel en optreden Sonja & Jolanda

Op deze woensdagmiddag was er een gezellig samenzijn in De Halle te Axel. De voorzitter opende de bijeenkomst, en er was koffie, thee en gebak. Daarna werd de splinternieuwe website van onze vereniging gepresenteerd.

De middag werd opgeluisterd door het optreden van Sonja en Jolanda met hun show "De tijd van toen". Het was een heerlijke interactieve meezing- en luistervoorstelling met liedjes van toen. We hebben zo gelachen.
Na afloop was er voldoende tijd voor gezellig napraten, en werden de prijzen van de verloting uitgereikt.

De foto's van deze middag zijn gepubliceerd op de foto-pagina.