Jaarverslag 2017

Het eerste jaar als Seniorenvereniging Kanaalzone zit er op. Het was een jaar vol activiteiten, die bijna allemaal vlekkeloos verliepen. We kunnen dan ook met grote tevredenheid terugkijken op het jaar dat we uit de startblokken kwamen. Dat geeft een goed gevoel. Ons ledental blijft groeien en over het algemeen hoorden we alleen maar positieve geluiden. Op 31 december 2017 stonden er bij onze afdeling 274 leden ingeschreven. Er kwamen 49 nieuwe leden bij, er waren helaas 17 opzeggingen en 11 leden overleden in 2017.

Het bestuur kwam dit jaar 28x bij elkaar en heel wat onderwerpen passeerden de revue.

We konden het financiële jaar positief afsluiten.

In 2014 zijn we gestart met het beleggen van een spreekuur, eenmaal per maand. Hiervan werd in 2017 amper nog gebruik van gemaakt. Daarom overwegen we niet verder te gaan met het houden van een spreekuur.

Op 19 april belegden we onze eerste jaarlijkse ledenvergadering. Begonnen werd met het huishoudelijke gedeelte. Er moest een voltallig bestuur worden gekozen, alle kandidaten konden de goedkeuring wegdragen van de aanwezigen. Ook werd het dagelijks bestuur gekozen. In een latere bestuursvergadering werd door loting het rooster van aftreden vastgesteld. Ook werd er een kascommissie gekozen. De leden genoten van een goed verzorgde lunch en een heerlijke kop soep. Verder werd de film “Zeeuws-Vlaanderen, op de grens van land en water” van Leen Muller vertoond. Dhr. Koos Graniewski, secretaris Federatie van algemene Seniorenverenigingen (FASv) vertelde het een en ander over de werkwijze van de Federatie en hij wees op het belang als vereniging daarvan lid te worden. Jan Ottens zorgde deze middag voor het muzikale intermezzo.

Het bestuur bestaat momenteel uit 6 personen en een aspirant bestuurslid. Dit bestuur wordt bijgestaan door 8 enthousiaste vrijwilligers. En we doen nooit tevergeefs een beroep op deze steunpilaren

Medio 2017 werden we onaangenaam verrast. Onze secretaris stopte abrupt met zijn activiteiten voor de Seniorenvereniging. Het is ons nooit duidelijk geworden wat de reden daarvoor was. Dat zorgde bij de bestuursleden voor een onbevredigend gevoel. Maar ja, zaken lopen zoals ze lopen en daar moesten we genoegen mee nemen. We willen Maurice Scholter in ieder geval wel dank zeggen voor de inzet voor de vereniging, die altijd groot was.

We startten in 2017 ook met een Nieuwsbrief. Maar liefst 9 edities zagen het levenslicht. We stelden alles in het werk om elke keer weer een lezenswaardige Nieuwsbrief te realiseren. Graag zouden we echter wat meer inbreng van onze leden zien.

Wij organiseerden dit jaar 11 bingomiddagen, die druk bezocht werden.

Leden van de SVK krijgen reductie bij voorstellingen in de Halle. Hiervan werd echter weinig gebruik gemaakt.

Themamiddagen. We belegden wederom een aantal themamiddagen. Op 18 januari vond de eerste bijeenkomst plaats. Die stond in het teken van het nieuwe jaar. We brachten een toast uit op 2017 en een toast op de nieuwe Seniorenvereniging Kanaalzone. Diederik Reizen uit Assenede verzorgde een presentatie over meerdaagse reisbestemmingen die zij organiseren. Het One men accordeon Octet zorgde voor de muzikale pepernoten. Vertegenwoordigers van Fitline Healthclubs Terneuzen vertelden het een en ander over fitnessen voor 50-plussers. Daarmee was de kop eraf! Op 8 maart was Diane Vervaeck van Lamont Products uit België onze gast. Zij vertelde het een en ander over milieuvriendelijke onderhoudsproducten en verzorgingsproducten op basis van zuivere paardenmelk. Op 13 september brachten we door middel van entertainment en voorlichting de Roze 50-plusser onder de aandacht. Deze middag werd muzikaal omlijst door “Westdorpe, het warmste dorp van Nederland zingt” (Fabrice Lottin). Een maand later, 18 oktober, hadden we Marc van Dorsselaer uitgenodigd om het een en ander te vertellen en te laten zien over de Stichting Máscura. Het doel van deze Stichting is verrassingen te organiseren voor kinderen of volwassenen die chronisch, ernstig of langdurig ziek zijn. Samen met familie of vrienden maakt of organiseert de Stichting iets waarmee de zieke op een onverwachte manier een hart onder de riem gestoken wordt. Het werd een indrukwekkende middag. Tenslotte organiseerden we nog een gezellige feestmiddag. Deze middag werd belegd in de grote zaal van de Halle. Gast was troubadour Adrie Oosterling van theater-galerie De Twee Duiven uit de Slijkstraat te Groede. Hij wist de aanwezigen op een prettige en enthousiaste manier te entertainen.

Alle activiteiten hebben naast een bindend ook een ledenwervend karakter. Tegen betaling van een kleine bijdrage kunnen daarom ook niet-leden onze bijeenkomsten bezoeken.

Busreizen. De bus stond ook heel wat keren voor ons klaar. Op 4 april reden we naar de Kaasboerin in Postel. Daarna brachten we een bezoek aan een chocolaterie om vervolgens weer terug te rijden naar de Kaasboerin om te genieten van een koffietafel. Toen de magen gevuld waren maakten we een rondrit in de sporen van de Bokkenrijders. Ook maakten we nog een vaartocht op de Kempense Kanalen. De dag werd afgesloten met een heerlijk diner in de Kneut te Ulicoten. Op 31 augustus bezochten we de Valkeniershof aan de Klakbaan in IJzendijke. We werden ontvangen in het Jagthuys en daarna vertelde onze gastvrouw Marina Bliek met passie over het leven van verschillende roofvogels. Na deze unieke belevenis togen we naar Assenede. In het Schuttershof werd ons een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Op 27 september bracht de Museum Plus Bus ons naar museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Door files en ander ongemak onderweg arriveerde de bus een uur te laat, gelukkig kon dat de stemming niet drukken. In het museum gebruikten we na een rondleiding de goed verzorgde lunch. Tenslotte bezochten we op 21 oktober de Beleef Plus Beurs in het Omnium te Goes. In de hal stonden vele exposanten die hun producten en diensten aan de gasten presenteerden.

We gingen in 2017 ook op de sportieve toer: we organiseerden op 27 mei i.s.m. het museum “Het Warenhuis” een culturele wandeltocht. De route was 5,5 km en voerde de wandelaars langs de Watertoren, de Axelse Stadsmolen en het museum. Helaas sloeg deze tocht niet aan, er was weinig belangstelling voor. Op 24 juni organiseerden we een fietstocht, hiervoor was meer belangstelling. De deelnemers konden een route van 25 km of 40 km rijden. Stopplaatsen waren bij het Gdynia Oorlogsmuseum, de familie Wijnacker in Koewacht en theetuin “de Mol”. We hadden ook een Bevrijdingswandeltocht gepland op 23 september. Maar er werd die dag in Axel al een dergelijke wandeltocht georganiseerd o.l.v. gidsen. Dus hebben we die tocht geschrapt, we moeten elkaar tenslotte niet in de wielen rijden!

Traditiegetrouw organiseerden we twee drukbezochte buffetten. Het voorjaarsbuffet werd gehouden op 12 mei, het kerstbuffet op 8 december. Deze gezellige avonden vonden plaats in de Halle. Alle hulde voor traiteur Jan van den Berk, die ons weer allerlei heerlijke gerechten voorschotelde. Het bedienend personeel van de Halle liep zich het vuur uit de sloffen om het ons allemaal naar de zin te maken. En dat lukte wonderwel. Chapeau!

We verzorgden, samen met de invulservice van het FNV, ook dit jaar wederom de belasting-invulservice. Hiervan werd volop gebruik gemaakt.

Dit jaar zijn we gestart met de voorbereidingen om een faceboekpagina en een website in de lucht te brengen. De facebookpagina zag in 2017 al ”het levenslicht”.

Wij hopen ook in 2018 weer klaar te staan voor onze leden!

Rien de Regt,
voorzitter Seniorenvereniging Kanaalzone.