Jaarverslag 2021

Het eerste half jaar was het weer duimen draaien. We konden niets organiseren. Onze handen jeukten, we wilden niets liever dan die uit de mouwen steken. Maar corona was de wereld nog niet uit. Na de zomer leken de kansen te keren en konden we nog iets organiseren. Maar we juichten te vroeg en aan het einde van het jaar ging Nederland weer voor een groot deel op slot. Nederland werd getroffen door de ernstigste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. En niet alleen Nederland. We hadden te maken met een pandemie. In maart 2020 brak het coronavirus wereldwijd in alle hevigheid los. Heel de wereld werd getroffen door deze onzichtbare vijand. Een vijand die zich niets van landsgrenzen aantrok. En genadeloos toe kon slaan. Op 4 juni kwamen bestuur en vrijwilligers voor het eerst in 2021 bij elkaar. Het bestuur vergaderde pas op 3 september voor de eerste keer.
Bestuur en vrijwilligers.
Het bestuur vergadert in principe elke 1 e en 3 e vrijdag van de maand. Maar daar kwam dit jaar natuurlijk ook niet veel van terecht. Het bestuur kwam zeven keer bij elkaar, het bestuur en de vrijwilligers kwamen twee keer bijeen. Zo konden we in ieder geval de vinger aan de pols houden en de ontwikkelingen op de voet volgen. Het bestuur is voltallig en bestaat uit zeven personen. We doen nooit tevergeefs een beroep op onze acht ‘officiële’ vrijwilligers. Aan het financiële front was het rustig. Veel geld kwam er niet binnen, hele grote uitgaven waren er ook niet. We zitten er nog steeds warmpjes bij, dat is onze penningmeester wel toevertrouwd.
Jaarvergadering.
De jaarvergadering wordt normaal gesproken gehouden in het voorjaar. Om bekende redenen vond deze vergadering nu op woensdag 6 oktober plaats. De invulling was anders dan we gewend zijn, maar was daarom niet minder gezellig. Eerst werd het huishoudelijk gedeelte afgewerkt. De kascommissie keurde de financiële stukken goed. Dat zorgde voor een tevreden glimlach op het gezicht van onze penningmeester. De contributie hoefde (nog) niet verhoogd te worden. Dat leverde weer een tevreden glimlach op bij de aanwezige leden (88). Jannie van Damme en Anneke Langen waren periodiek aftredend. Jannie van Damme stelde zich niet meer herkiesbaar. De voorzitter zette haar uitvoerig in het zonnetje. Zij was niet op de vergadering aanwezig, maar de stoffelijke blijken van waardering werden bij haar thuis afgeleverd. Anneke Langen was wel herkiesbaar en werd met algemene stemmen herkozen. In de plaats van Jannie van Damme stelde Bea de Caluwé zich kandidaat. Ook zij kon rekenen op volledige steun van de leden. Trees Rijk konden we verwelkomen als nieuwe vrijwilliger. Zo is de ploeg weer op volle sterkte. Terwijl de aanwezigen na de vergadering genoten van een kopje koffie of thee met een heerlijke versnapering bracht Bram van de Velde alles in gereedheid voor de quiz. In het maken van de quiz had hij veel tijd en energie gestoken. Er was veel variatie in de opgaven. Het tellen was nog even een probleempje (kostte nog te veel tijd), maar uiteindelijk konden we toch twee winnaars aanwijzen: Adrie en Hedwig Vasseur, elk met 67 punten. Het brons ging naar Antoine de Coninck met 61 punten.
Fietstocht.
Woensdag 1 september organiseerden we een fietstocht. Iedereen had er weer zin in. Er stonden maar liefst 127 deelnemers aan de start. De route die moest worden afgelegd zorgde voor mooie vergezichten. De route was prima uitgepijld. De deelnemers kregen een gratis wafel aangeboden en die ging erin als koek. Hulde voor de bakkers! De deelnemers hadden het naar hun zin, velen kwamen na de rit nog even gezellig nababbelen. Men had elkaar lange tijd niet gezien of gesproken. Er werden 10 tulbanden en 10 lemoncakes verloot. Die waren we allemaal kwijt. We hoorden veel positieve reacties. Fijn voor de mensen die er heel veel tijd in hebben gestoken om deze dag tot een succes te maken.
Bowlen.
Op donderdag 4 november gingen we bowlen bij de Bourgondiër in Hulst. Er waren 30 deelnemers. Er waren nog 6 toeschouwers meegekomen om de fanatieke bowlers aan te moedigen. De top-drie bij de heren: 1. Wim de Koeijer 104 punten, 2. Cees Wieland 96 punten, 3. Ko Koekkoek 93 punten.
De top-drie bij de dames: 1. Jetty van Dorsselaer 130 punten, 2. Mien Koekkoek 105 punten, 3. Maria van Waesberghe 102 punten.
Feestmiddag.
Met de toen geldende regels kon de feestmiddag op 18 november nog doorgaan. In de grote zaal van de Halle vertolkte Jean Brosse liedjes van Elvis Presley en Will Tura. Hij werd bijgestaan door collega-zanger Robert de Graeve.
Bingo.
We organiseren elke 4 e vrijdag van de maand een bingo. Nu kwamen we niet verder dan twee bingomiddagen: op 24 september en 22 oktober. Jammer voor de trouwe bezoekers, voor wie de bingomiddagen een welkome afwisseling vormen. Ook is de bingo voor ons een belangrijke bron van inkomsten, naast de contributie die de leden betalen. Gemiddeld konden we zo’n 65 mensen begroeten.
Nieuwsbrief.
In 2021 kwamen er negen Nieuwsbrieven uit. Elke keer een heel karwei, maar het lukt toch steeds weer opnieuw tijdig een Nieuwsbrief van de persen te laten rollen. Bram van de Velde zorgde elke keer voor een pittig kruiswoordraadsel. Sommige mensen beginnen hieraan, voordat ze de Nieuwsbrief lezen. Als u de Nieuwsbrief via de mail ontvangt, hebt u hem eerder dan via de post. Bovendien hebt u dan de Nieuwsbrief in frisse kleuren. En het scheelt ons heel wat portokosten. Dus wij zouden het zeer op prijs stellen als u aangeeft de Nieuwsbrief via de mail te willen ontvangen.
Website.
We zijn erg trots op onze website. Deze ziet er prima uit en is altijd up-to-date. Anneke Langen beheert deze website met hart en ziel. Echtgenoot Bram kijkt af en toe eens over haar schouder mee. Dat is voor haar een hele geruststelling. Onze huisfotograaf Jaap Overdulve zorgt ervoor dat de lezers een indruk krijgen van de uitvoering van bijna al onze activiteiten.
Ombudsteam.
We werken met een ombudsteam. Dit team bestaat uit Kitty van Waesberghe, Jetty van Dorsselaer en Anneke Langen. Er wordt vaak een beroep gedaan op dit team. In bijna alle gevallen kunnen ze leden die tegen problemen aanlopen verder helpen. We verzorgden ook dit jaar wederom de belasting-invulservice. Iets later dan gebruikelijk, t.w. op donderdag 17 juni. Hiervan werd volop gebruik gemaakt.
Ledenbestand.
Op 31 december 2021 hadden we 288 leden. In 2021 waren er 10 opzeggingen. Er overleden 4 leden. In 2021 konden we 19 nieuwe leden inschrijven. Ons streven blijft om boven de 300 leden te komen en dit aantal dan ook vast te houden.
Verrassing.
De leden konden niet naar ons toekomen om deel te nemen aan activiteiten. Dus besloten we naar onze leden toe te gaan. Bestuursleden en vrijwilligers strooiden in maart kwistig met paaseitjes. Aan het eind van het jaar verblijdden we de mensen met een banketstaaf en een mooie nieuwjaarswens.
Tot slot.
Wij hopen dat u, net als het bestuur en de vrijwilligers, met een gemengd, maar toch tevreden gevoel terugkijkt op het afgelopen jaar. Ondanks het feit dat we niet veel konden organiseren stonden de bestuursleden en de vrijwilligers altijd vol enthousiasme klaar als er iets gedaan moest worden. We doen op deze mensen nooit tevergeefs een beroep. Met deze dames en heren is het bijzonder plezierig en inspirerend werken. Daarom wil ik hen vanaf deze plaats hartelijk dankzeggen en een welverdiende pluim op de hoed steken! Veel leden steken steeds vaker bij allerlei activiteiten even de handen uit de mouwen. Dat waarderen we zeer en zien we als een teken dat iedereen het beste voor heeft met onze vereniging. Van het jaar 2022 hopen we een succesvol jaar te maken. Maar dan zal toch eerst definitief afgerekend moeten worden met corona. We wensen dan ook iedereen een negatieve test toe…..
Rien de Regt,
voorzitter.