Feestmiddag donderdag 21 november: optreden Muzikaal Theater aan Huis.

geen plaatje beschikbaar Eerst was er koffie of thee en een lekkere plak cake. Daarna hebben we genoten van het optreden van Danielle, Joop en Marijke uit Gouda die ons meenamen op een muzikale rondreis door Europa. De sfeer zat er goed in in de zaal en er werd meegedeind en meegezongen met bekende liedjes van vroeger. Steeds weer verkleedden ze zich en het was soms hilarisch met welke vermomming Joop achter het gordijn vandaan kwam: een badgast in korte broek met strooien hoed, een soldaat (die op wacht stond), Heino, Ted de Braak.
Jaap heeft weer hele mooie foto's gemaakt. U kunt ze hier bekijken.

23 oktober Ergotherapie en optreden Fabrice.

geen plaatje beschikbaar Na een hartelijk openingswoord door de voorzitter was het de beurt aan Mariska Dieleman en Nicoline Beemsterboer van Praktijk Ergotherapie Terneuzen. Er werd -met veel humor- duidelijk uitgelegd waar ergotherapie in het dagelijkse leven mensen zou kunnen helpen. Er was ook ruim de tijd om zelf te ervaren hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld te schrijven als dit door gebrek aan coördinatie slecht gaat. Maar het ging niet alleen over moeilijkheden. Er werden voornamelijk oplossingen aangedragen. Speciale haakjes die het mogelijk maken om knoopjes dicht te doen, dikke handvaten aan gebruiksvoorwerpen zodat er niet zoveel kracht gezet hoeft te worden, speciale drinkbekers en bordjes. geen plaatje beschikbaar Alles was opgesteld op tafels door de zaal heen en heel veel mensen maakten gebruik van de gelegenheid om het zelf eens allemaal te ervaren. Na de pauze, toen iedereen weer voorzien was van een drankje met iets hartigs was het optreden van Fabrice. Met zijn enthousiasme en mooie vertolking van vele bekende liedjes kreeg hij zelfs diegenen die meestal niet zo uitbundig zijn bereid de polonaise te dansen. Het was een ideale afsluiting van een hele fijne middag. Bestuur en de vrijwilligers bedanken Mariska, Nicole en Fabrice voor hun enthousiasme en de ambiance. Jaap heeft van die middag hele mooie foto's gemaakt. Ze zijn hier te bekijken.

Rabobank Clubkas

geen plaatje beschikbaar De Rabobank Zeeuws-Vlaanderen stelde dit jaar € 180.000 beschikbaar voor Rabo Clubsupport. Alle leden van de Rabobank konden hun stem op hun favoriete vereniging uitbrengen. Zo werd bepaald hoe dit mooie bedrag werd verdeeld over de deelnemende verenigingen en stichtingen. Op die manier kunnen deze verenigingen blijven doen wat zij nu al doen. Mensen samenbrengen. Talenten benutten. Een sociaal netwerk opbouwen. Elkaar verder helpen. Daar heeft de hele maatschappij baat bij. Onze wereld, buurt voor buurt, beter maken. De leden van de Rabobank hebben goed aan ons gedacht; er zal maar liefst € 404,21 op onze rekening bijgeschreven worden. Dat is een resultaat waar wij zeer gelukkig mee zijn. Alle mensen die aan onze vereniging gedacht hebben willen wij hartelijk dank zeggen!

SVK was erbij op het festival "Voor Altied Jong" in Axel! Het was een zeer geslaagde dag, waar we met plezier aan terug denken. Leden van het bestuur en vrijwilligers losten elkaar af en zorgden voor koffie en thee diegenen die de kraam bemensden. Er was de hele dag aanloop, ook van onze leden, en dat maakte de dag nóg leuker!
Ingrediënten:
  • 225 gram zachte ongezouten boter
  • 175 gram lichte basterdsuiker
  • 150 gram suiker
  • 2 grote eieren (100 gram)
  • 1 theelepel vanille extract, of 1 zakje vanillesuiker
  • 330 gram meel
  • 5 gram baksoda (o.a. te koop bij AH)
  • 1 theelepel zout
  • 200 gram chocolade brokjes
  • bakpapier
Mix de zachte boter met de suiker en basterdsuiker tot het een glad mengsel is en voeg daarna één voor één de eieren toe en mix.
Pak een tweede kom voor de meel, baksoda en zout. Roer dit beetje bij beetje door het botermengsel.
Voeg de chocolade brokjes toe en maak kleine hoopjes op vellen bakpapier tot het deeg op is. Verwarm de oven op 180 graden voor hete luchtoven en bak de koekjes 8 minuten, tot de randen een beetje bruin zijn. Neem het bakpapier met de koekjes van het bakblik. Even af laten koelen en dan verder af laten koelen op een koekjesrek. Vragen? Stuur een berichtje met het contactformulier.

Themamiddag Valpreventie/Luciano

geen plaatje beschikbaar Woensdag 11 september waren Carien Wijna, Ingeborg Speelman en een stagiair van Buurtzorg aanwezig om ons te vertellen hoe je vallen moet voorkomen. dWe hebben getest hoe het met ons evenwicht gesteld was, en -heel belangrijk- welke oefeningen we zelf thuis kunnen doen om steviger op onze benen te staan. Daarna was het genieten van de muziek van Luciano en sloten we de dag af met een succesvolle verloting. Jaap heeft weer hele leuke foto's gemaakt en op de foto's is goed te zien dat er, zelfs met zo'n serieus onderwerp, ook heel veel vrolijke momenten waren.
De foto's kunt u hier bekijken.

Jaarvergadering 2019.

geen plaatje beschikbaar Op woensdag 17 april jl. vond de jaarvergadering plaats. Eén van de onderdelen daarvan was de bestuursverkiezing. Dick Boon was periodiek aftredend en stelde zich niet herkiesbaar. Hij gaat door als vrijwilliger. In zijn plaats werd met algemene stemmen Bram van de Velde gekozen. Jetty van Dorsselaer was ook periodiek aftredend en zij stelde zich wel herkiesbaar. Ook zij kreeg de volle steun van de ledenvergadering. Sonja de Moor trad af als lid van de kascommissie en Ankie Boon werd in haar plaats gekozen. Bestuur en vrijwilligers hadden weer voor een goede maaltijd gezorgd. Daarna nam Zuinige Maria plaats op het podium en zij zorgde er voor dat de mensen schuddebuikend van het lachen op hun stoel zaten. Maria bleek slechte tijden meegemaakt te hebben en daarom heeft ze nogal moeite zich aan te passen aan de hedendaagse leefstijl. Maria’s zuinige eigenschap maken haar lachwekkend, maar toch even bedenken hoe de moeders van vroeger “recycleerden”, nog voor het woord werd uitgevonden. We kijken met veel plezier terug op deze dag. Jaap heeft weer vele leuke foto's gemaakt. Deze zijn hier te bekijken.

Voorjaarsbrunch.

geen plaatje beschikbaar Op 28 maart werden opnieuw de lange tafels gedekt in de Halle. Deze keer, op verzoek van de leden, voor een voorjaarsbrunch. Meer dan 100 leden schoven aan voor een heerlijke maaltijd geregeld door de medewerkers van Bucky's Catering uit Terneuzen.
Het kopje champignonsoep werd uitgeserveerd aan tafel en daarna was er aan het buffet een ruime keuze uit onder andere: gerookte zalm, peertjes met krabsalade, gemarineerde drumstick, beenhamsalade met frisse geen plaatje beschikbaar augurk en natuurlijk ook stokbrood met kruidenboter.
Na al dit lekkers waren er verschillende bavarois met diverse sauzen als dessert. Op de foto rechts is te zien dat Jetty er weer goed in geslaagd was om mooie prijzen bij elkaar te zoeken voor de loterij en voor de twee gratis rondjes bingo. Het was heel leuk om elkaar weer te zien en te spreken en iedereen ging voldaan naar huis. Dit is zeker voor herhaling vatbaar.

Themamiddag van 7 februari was zeer de moeite waard.

geen plaatje beschikbaar geen plaatje beschikbaar
Eerste foto: Marieke Henselmans. Tweede foto: Ilja Verstraten.
Er was een grote opkomst op deze themamiddag met serieuze onderwerpen, gepresenteerd door twee zeer gepassioneerde vakvrouwen.
Marieke Henselmans gaf het advies bij een overlijden niet gelijk de uitvaartverzorger te bellen, maar eerst te overleggen met familie of goede vrienden. Bij een overlijden loopt je hoofd om en helpt het om heldere adviezen te krijgen over de stappen die je zou kunnen nemen en waar je dan op moet letten. Nog beter is van te voren een uitvaart al vast te leggen. Ze heeft een boek hierover geschreven: "Laat je niet kisten door de commercie", met een werkboek om zelf in te vullen, vol tips en nuttige informatie. Het boek en werkboek waren met korting te koop na de presentatie en er was zoveel animo voor dat het werkboek uitverkocht raakte.

Ilja Verstraten heeft ons ontroerd toen ze vertelde over de uitvaart van haar broer en hoe ze jarenlang haar verdriet weggestopt had. Er waren zoveel mensen op de uitvaart: 700, maar door het verdriet wist ze niet meer wie er bij geweest waren. Foto's hadden haar kunnen helpen. Op Ilja's foto's is het verdriet wel te zien, maar dit wordt niet benadrukt. Het gaat om de kracht van troost en verbondenheid: een gebaar, een hand op een schouder, een ritueel.
Foto's zijn ook een laagdrempelige manier om de uitvaart later weer bespreekbaar te maken en op die manier te helpen het verdriet te verwerken. Ilja maakt op onopvallende wijze foto's met lichtgevoelige apparatuur zodat flitsen niet nodig is. Meer informatie is te vinden op haar website. Zoek op Ilja Verstraten Afscheidsfotografie.

geen plaatje beschikbaar geen plaatje beschikbaar geen plaatje beschikbaar

Geslaagd najaarsbuffet in sfeervol versierde Halle.

De zaal was door Chantal van Maren en haar medewerkers van "de Halle" mooi versierd in kerstsfeer. Het regende die dag pijpenstelen en na het ophangen van de jassen was het extra genieten van de gezelligheid binnen. Eerst werden er drankjes geserveerd en was er volop gelegenheid om gezellig bij te praten met bekenden. Het menu was "Vlaamse smaken" en bij het koud buffet, met onder andere beenhamsalade, gemarineerde drumsticks, gevuld ei, en Vlaamse vleespaté werd bruin en wit Vlaams vloerbrood geserveerd. Daarna een warm buffet met onder andere vispannetje, gebakken krieltjes, beenham, satévlees in pindasaus. Het dessert van mousse van Belgische Callebautchocolade was een heerlijke afsluiter.
Helaas kon onze fotograaf Jaap Overdulve er niet bij zijn om foto's te maken. Door de drukke voorbereidingen voor het diner was de webmaster vergeten haar camera mee te nemen, dus de foto's zijn met de gsm gemaakt. Het haalt het niet bij de foto's van Jaap, natuurlijk, maar het geeft een klein beetje een idee van de sfeer.
geen plaatje beschikbaar

De feestmiddag van 7 november was een groot succes.

Het regende buiten, maar in de Halle scheen de zon. Sandra Mooy en geluidsman Peter kwamen helemaal uit de kop van Noord-Holland om ons een leuke middag te bezorgen. De muziek die Peter produceerde was ingespeeld door muzikanten en dat was goed te horen; het was van uitstekende kwaliteit! Gezellige meezingers werden afgewisseld door gevoelige liedjes die speciaal voor Sandra geschreven zijn. Er was volop interactie met het publiek en met Peter. Op de foto is te zien dat er genoeg te lachen viel. De opzet in de grote zaal van "de Halle" was een beetje anders dan voorheen. Ontvangst was in de foyer en in de pauze gingen bijna alle bezoekers ook naar de foyer voor een hapje en een drankje. Door Chantal en de vriendelijke dames van de bediening werd alles daar goed geregeld. Er waren volop bitterballen en drankjes naar keuze. Na de pauze was er een verrassingsoptreden van Leo Simoskie met Sandra met luide goedkeuring van de aanwezigen. Na een drietal mooie liedjes hervatte Sandra Mooy haar optreden. Aan het eind van het optreden zong ze "Mag ik dan bij jou", maar ze wilde geen afscheid nemen van haar publiek met een emotioneel lied. Peter zette daarop "O, wat ben je Mooy" in en de stemming in de zaal sloeg gelijk om in gelach. Een medley met liedjes van de zestiger jaren was de échte afsluiting.
Het zou geen feestmiddag zijn zonder foto's van Jaap. Hier zijn de foto's te bekijken. Zonder tekst deze keer, want de foto's spreken voor zichzelf en laten goed de sfeer van de middag zien.
geen plaatje beschikbaar

Bedankt, Rabobank en leden van de Rabobank!

Ook dit jaar deden wij weer mee met de Clubkas Campagne van de Rabobank. Wij waren heel blij met de stemmen en de bijdrage. Wij hebben hiervoor een draadloze microfoon aangeschaft die goed van pas zal komen bij alle activiteiten. De Rabobank en de leden van de Rabobank worden hartelijk bedankt!